Cerca nel blog

venerdì 27 marzo 2020

Welcome - Saluti Prof. M. Fiorucci





Dipartimento di Scienze della Formazione
Department of Education



Rome, April 2, 2020.


The International Seminal Meeting on "The Evolving Concept of 'School Library' and Its Profession" was originally planned to be held on the 2nd of April 2020, at the Department of Education of Roma Tre University, within the IFLA School Libraries Section Mid-Year Meeting Initiatives (that were about to take place in Rome March 30-April 6, 2020 and have been postponed to the next year April 11-18, 2021).

Due to the global pandemic of the COVID-19 and following on the one hand the instructions by the WHO and the containment measures by the Italian Government, and on the other hand the request and expectations of many colleagues and school library professionals, the International Seminal Meeting is now turned into a "virtual" one.

The "virtual" International Seminal Meeting aims at gathering Worldwide and Italian scholars' and experts' contributions on new ways - through dynamic library spaces, attractive and interesting collections, stimulating school library programs and initiatives, strategic collaboration etc. - that school libraries, their professionals and associations are currently carrying on to address several issues (e.g. declining reading literacy, curriculum implementation, insufficient global competences etc).

Although the direct interaction and discussion with the experts and scholars will be missing, most of experts' contributions available in this blog in a PPT presentation format and/or video. Comments, reflections, exchange of experiences etc. are welcomed and will constitute the base for the next school library meeting (to be held on April 15, 2021.
In the hard times we are living and experiencing new and unexpected challenges, we bear very clearly in our mind that we have to turn disadvantages into advantages, difficulties into opportunities. Therefore we do believe that, although in this unconventional mode, this "seminal meeting" provides to those who are interested in the topics with a good opportunity to benefit from the experts' research, suggestions etc., and also a way to face the difficult situation that recently emerged and is still going on.

New challenges, a new historical frame, new conditions of life are in front of us: education and library science, universities, schools, kindergartens and nursey schools, different types of libraries, and their practitioners have to find innovative and effective ways of preparing and serving the 21st Century new generations and enable them to find their own way and place in our interconnected and complex world.

Best wishes of a fruitful exchange of research findings, experiences, ideas!

                                                          
Prof. Massimiliano Fiorucci
Head of Deparment of Education


#RomaTrenonsiferma - #RomaTredoesnotstop


**************************************************




Dipartimento di Scienze della Formazione
Department of Education




Roma, 2 Aprile 2020.


Il Seminario Internazionale su "Il concetto in evoluzione di 'biblioteca scolastica' e dei suoi professionisti" è stato programmato per svolgersi il 2 aprile 2020, presso il Dipartimento di Scienze della Formazione dell'Università Roma Tre, nell'ambito delle attività dell'incontro semestrale dell'IFLA School Libraries Section (che si sarebbero dovute tenere a Roma dal 30 Marzo al 6 Aprile, ora posticipate al prossimo anno, dall'11 al 18 Aprile 2021).

A causa della pandemia globale COVID-19 e seguendo, da una parte, le indicazioni dell'OMS e le misure per il contenimento del virus varate dal Governo italiano, e, dall'altra parte, la richiesta e le aspettative di tanti colleghi e operatori delle biblioteche scolastiche, il Seminario internazionale è stato convertito in "virtuale".

Il Seminario internazionale "virtuale" mira a raccogliere contributi di ricercatori ed esperti internazionali e italiani rigurdanti le nuove modalità che - attraverso  spazi bibliotecari dinamici, collezioni attrattive e interessanti, programmi e iniziative della biblioteca scolastica stimolanti, collaborazioni strategiche ecc. - le biblioteche scolastiche, i loro professionisti, associazioni e istituzioni stanno portando avanti per rispondere a diverse questioni (come, per esempio, competenze di lettura in diminuzione, attuazione del curricolo scolastico, competenze globali insufficienti ecc).

Sebbene venga a mancare, in questa modalità, l'interazione e la discussione con gli esperti e i ricercatori, la maggior parte dei contributi è accessibile in questo blog sotto forma di presentazione Power Point e/o come videointervento. Sono benvenuti commenti, riflessioni, scambio di esperienze ecc. e costituiranno la base per il seminario sulle biblioteche scolastiche (in programma per il 15 Aprile 2021).

Nei tempi difficili che stiamo vivendo e nei quali stiamo sperimentando sfide nuove e inaspettate, abbiamo ben chiaro in mente che dobbiamo trasformare gli svantaggi in vantaggi, le difficoltà in opportunità. Siamo perciò fortemente convinti che questo incontro seminariale, seppure in un modo non convenzionale, fornisca a quanti interessati agli argomenti una valida opportunità di beneficiare delle ricerche, dei suggerimenti ecc., e costituisca anche un modo di affrontare la difficile situazione, che è emersa recentemente e si sta protraendo.

Ci aspettano nuove sfide, una nuova cornice storica, nuove condizioni di vita: le scienze della formazione e la biblioteconomia, le università, le scuole, le scuole per l'infanzia e i nidi, le diverse tipologie di biblioteca, e i professionisti delle diverse strutture devono trovare modalità innovative ed efficaci di preparare e servire le generazioni del 21° secolo e dare loro gli strumenti per trovare la propria strada e il proprio posto nel nostro interconnesso e complesso mondo.

I miei auguri più cordiali per un fruttuoso scambio di risultati di ricerca, esperienze, idee!

                                                          
Prof. Massimiliano Fiorucci
Direttore del Dipartimento di Scienze della Formazione


#RomaTrenonsiferma - #RomaTredoesnotstop 

**************************************************

Prof. Massimiliano Fiorucci

Bio

(EN)

Massimiliano Fiorucci, Head of the Department of Education, Roma Tre University, is Full Professor of Social and Intercultural Education. In the same Department, he is also Coordinator of CREIFOS (Center of Research on Intercultural and Development Education) (www.creifos.org) and Director of the Master program in "Intercultural Education". From 2007 to 2013 he has been coordinator of the PhD program in Education. From 2006 to 2013 he heas been Secretary of the Italian Pedagogical Society (SIPED) and in 2017 he was elected as member of the SIPED Board. In January 2019 he has been appointed Vice President of CUNSF (National Conference of the Heads of Departments of Education). His research interests focus mainly on intercultural education with particular reference to the issues of intercultural mediation and migrant literature. It also deals with social pedagogy, general pedagogy, adult education, analysis of cultural needs, quality of education and education in organizations.

Bio

(ITA)




Nessun commento:

Posta un commento

(EN) Would you like to share your comments, projects, knowledge, experiences, ideas, suggestions? Please, use the following space. Many thanks!
(ITA) Vuoi condividere tuoi commenti, progetti, conoscenze, esperienze, idee, suggerimenti? Per favore, usa lo spazio seguente. Molte grazie!