The how to for School Librarians Worldwide: how can
IFLA support you
Il “come fare” per i bibliotecari scolastici di tutto il mondo: come l’IFLA può sostenerli
Joanne Plante, Manager of the Laure-Conan Library and optimization of operations, Laval (Montreal, Canada) and Chair of the IFLA School Libraries Section
Il “come fare” per i bibliotecari scolastici di tutto il mondo: come l’IFLA può sostenerli
Joanne Plante, Manager of the Laure-Conan Library and optimization of operations, Laval (Montreal, Canada) and Chair of the IFLA School Libraries Section
Testo (ITA)
Sono Joanne Plante, Presidente dell’IFLA School Libraries Section (la
Sezione Biblioteche Scolastiche dell’IFLA), e non vedevo l’ora di incontrarvi di
persona per conoscere la situazione delle biblioteche scolastiche in Italia e
delle biblioteche in generale. Purtroppo la vita ha deciso diversamente.
Nel corso del nostro incontro, avremmo avuto la possibilità di parlare del Manifesto IFLA-UNESCO per le biblioteche
scolastiche.
Da almeno due anni l’IFLA School Libraries Section e la IASL stanno
lavorando in collaborazione con i bibliotecari scolastici di tutto il mondo su
questo pilastro per le biblioteche scolastiche. Due anni fa, durante l’incontro
della Sezione in Kuala Lumpur, abbiamo votato per aggiornare questo documento
spesso usato in altri documenti per promuovere il nostro lavoro. Abbiamo
lanciato un invito a livello globale in modo da poter aggiornare tale documento.
Abbiamo ricevuto tantissimi commenti che Katy Manck della IASL e io stessa
abbiamo letto, classificato e trasformato in testi per aggiornare il nostro
Manifesto. Vorrei cogliere questa opportunità per ringraziare la IASL e in modo
particolare Katy Manck, i bibliotecari scolastici, gli insegnanti e tutti
coloro che sono coinvolti nel mondo delle biblioteche scolastiche che hanno
dedicato il loro tempo a esprimere commenti al fine di assicurare che siamo al
passo con i tempi. La nostra Sezione è
al momento impegnata nel commentare la prima bozza del Manifesto delle
biblioteche scolastiche. Renderemo pubblico questo documento nei mesi a venire
per avere un’ulteriore opportunità di commentarlo prima di pervenire alla
versione finale.
Vorrei ringraziare in particolare Luisa Marquardt per il lavoro svolto
perché questo seminario si svolgesse e per averci creduto fino alla fine.
I miei ringraziamenti per l’impegno in questa iniziativa vanno al
Dipartimento di Scienze della Formazione dell’Università Roma Tre, al suo
Direttore e ai Comitati Scientifico e Organizzativo, ai vari Partner, agli
sponsor OCLC e MLOL, ai volenterosi partecipanti, alla IASL e alla Sezione
biblioteche scolastiche dell’IFLA, il cui Mid-Year Meeting (con un nuovo
seminario) è posticipato al mese di Aprile 2021.
Spero di incontrarvi il prossimo anno!
Joanne Plante
*****
Text (EN)
Chair, IFLA School Libraries Section
I am Joanne Plante, Chair of the IFLA School Libraries
Section and I was eager to meet with you and learn about the Italy School
Libraries life and Libraries in general.
Unfortunately, life has decided otherwise.
We would have had the chance to speak about the IFLA Manifesto
for School Libraries. For almost two
years now, IFLA School Libraries Section and IASL is working in collaboration
with the world School Librarians to update this pillar for School Libraries. Effectively,
two years ago, during our Meeting in Kuala Lumpur, we have voted to update this
document used often in documents to promote our work. We have launched a call to comment around the
world so we can update this document. We
received a lot of comments which Katy Manck from IASL and myself read,
classified and turn into words to update our Manifesto. I would like to take
this opportunity to thank IASL and especially Katy Manck, the School
Librarians, the teachers and all the people involved in School Libraries world
who took time to comment in order to ensure that we are up to date. The IFLA School Libraries Committee is
actually commenting the first draft of the School Libraries Manifesto. We will
make this document public in the coming months to have another chance to
comment before we work the final document.
I would like to thank Luisa Marquardt for all the hard
work she did to make this seminar happened and for believing in it until the
end. My thanks for the commitment in
this happening go to the Department of Education of Roma Tre University, the
Head of Department and the Scientific and Organizing Committees, the several
Partners, the Sponsors OCLC and MLOL, the willing participants, IASL and the
IFLA School Libraries Section, whose Mid-Year Meeting (and new seminar) will be
postponing in April 2021.
Hope to meet with you next year!
Joanne Plante
Chair, IFLA School Libraries Section
************************************************
Bio
(ITA)
Joanne Plante, Direttrice della Biblioteca Laure-Conan e dell'ottimizzazione delle operazioni, Laval, Montreal, Canada, e Presidente dell'IFLA School Libraries Section.
Decisa a diventare bibliotecaria sin dall’infanzia, registrava la data di restituzione dei libri che prestava ai suoi amici. Nel 2001 consegue la laurea magistrale in Scienze dell’informazione presso l’Università di Montreal, dopo aver svolto uno stage formativo a Lione. Joanne ottiene rapidamente il posto di Direttrice della Biblioteca di Bathurst a New-Brunswick e occupa diversi posti direttivi lungo la sua carriera lavorativa. Più recentemente, è stata Capo-Bibliotecaria per un distretto scolastico di 52 biblioteche in Ontario. Direttrice del servizio di reference per il BAnQ (Biblioteche e Archivi nazionali del Quebec) è attualmente responsabile della Biblioteca Laure-Conan di Laval e Presidente dell’IFLA School Libraries Section e Vice-Presidente del Comitato GAPMIL dell’Unesco.
(EN)
Joanne Plante, Manager of the Laure-Conan Library and optimization of
operations, Laval, Montreal, Canada, and Chair of the IFLA School Libraries Section.
Determined to become a librarian from childhood, she recorded the return date of the books she lent to her friends. In 2001 she obtained a master's degree in Information Sciences from the University of Montreal, after having completed a training internship in Lyon. Joanne quickly takes up the post of Director of the Bathurst Library in New-Brunswick and occupies several managerial positions throughout her career. Most recently, she was Head of Librarian for a school district of 52 libraries in Ontario. Director of the reference service for the BAnQ (Libraries and National Archives of Quebec), she is currently responsible for the Laval Laure-Conan Library, President of theIFLA School Libraries Section and Vice-President of the UNESCO GAPMIL Committee.
Determined to become a librarian from childhood, she recorded the return date of the books she lent to her friends. In 2001 she obtained a master's degree in Information Sciences from the University of Montreal, after having completed a training internship in Lyon. Joanne quickly takes up the post of Director of the Bathurst Library in New-Brunswick and occupies several managerial positions throughout her career. Most recently, she was Head of Librarian for a school district of 52 libraries in Ontario. Director of the reference service for the BAnQ (Libraries and National Archives of Quebec), she is currently responsible for the Laval Laure-Conan Library, President of theIFLA School Libraries Section and Vice-President of the UNESCO GAPMIL Committee.
Awards: Prix Micheline-Perseaud for the development
and promotion of French library services in Ontario (2016); Person of the weekLe Droit Radio-Canada.
Nessun commento:
Posta un commento
(EN) Would you like to share your comments, projects, knowledge, experiences, ideas, suggestions? Please, use the following space. Many thanks!
(ITA) Vuoi condividere tuoi commenti, progetti, conoscenze, esperienze, idee, suggerimenti? Per favore, usa lo spazio seguente. Molte grazie!